27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute

Kallion seurakuntaneuvosto päätti luopua Alppilan kirkosta

Kallion seurakunta

13.02.2024, 21:42 /  päivitetty 13.02.2024, 21:46
Kallion seurakuntaneuvosto teki 13.2.2024 raskaan, mutta tulevaisuuden mahdollistavan päätöksen luopua Alppilan kirkosta irtisanomalla sen vuokrasopimuksen päättymään kesällä 2025. Myös nuorten käytössä olevan Talon vuokrasopimus irtisanotaan samassa aikataulussa.
Alppilan kirkko talvella 2022, kuva Alberg Lindberg

Päätöksestä käynnistyy suruprosessi, mutta aivan varmasti se käynnistää myös jotain uutta. Tähän kiteytyi Alppilan kirkosta luopumiseen liittyvä keskustelu Kallion seurakuntaneuvoston kokouksessa 13.2.2024.

Päätöstä ei tehty kevein mielin, vaan asiasta käytettiin tunteikkaita puheenvuoroja.

Kolme vuotta kestäneen prosessin aikana on kuultu niin käyttäjiä, luottamushenkilöitä kuin työntekijöitäkin. Taloudellinen tilanne ja jäsenkehitys pakottavat useita muitakin Helsingin seurakuntayhtymän seurakuntia miettimään käytetäänkö varoja tiloihin vai ihmisiin.

Alppilan kirkosta luovutaan kesällä 2025, joten aikaa käytännön siirtymään jää. Tulevaisuudensuunnitelmia päästään kuitenkin edistämään vasta nyt, kun päätös on tehty. Suunnitelmia on tarkoitus edistää kahteen suuntaan; seurakunta pääsee itse miettimään miten se on tulevaisuudessa läsnä Konepaja-Alppilan, Kalasataman ja Kallion alueilla.

Toinen kehityssuunta on yhteistyö Helsingin seurakuntayhtymän ja Helsingin kaupungin kanssa, jotta kaavamuutos käynnistyisi ja päästäisiin aloittamaan alueen kiinteistökehittäminen.

Lue lisää Alppilan ja Talon viimeisimmistä yleisötilaisuuksista.

Armo, rohkeus ja yhdenvertaisuus jatkossakin Kallion arvoina

Tilaluopumispäätöksen jälkeen neuvosto jakaantui ryhmiin pohtimaan eri skenaarioita Kallion alueen tulevaisuudesta ja työstämään seurakunnan tulevien vuosien strategiaa todeten vuoden 2023 toimintakertomuksen ensimmäisen kappaleen tarjoavan siihen hyvän pohjan:

Mihin meitä tarvittiin? Meitä tarvittiin uudistamaan kirkkoa ja antamaan ääni alueemme hiljaisimmille. Toimintamme lähtökohtana on ihmisarvon ehdottomuus. Haluamme varmistaa, että Helsingissä on seurakunta, johon kaikki ovat tervetulleita. Monipuolinen päivittäinen, Suomen laajin, messuelämä (465 messua ja sananjumalanpalvelusta) on tunnusmerkkejämme.

Samassa keskustelussa seurakuntaneuvosto totesi toimintakertomuksen olevan myös niin kutsuttua kalliolaista identiteettiä, jonka mukaan me toimimme kaikkialla. Meillä on edelläkävijän rooli ja haluamme olla kirkon toivo, tätä ei haluta jatkossakaan hukata.

Seurakuntaneuvosto valitsi vuodelle 2024–2028 Kallion seurakunnan arvoiksi edelleen armon, rohkeuden ja yhdenvertaisuuden.

Teksti: Annmari Salmela