Kallion kirkon Armosta & arvoista -jumalanpalvelukset yhteiskunnallisina keskustelunavauksina

05.01.2024, 15:51 /  päivitetty 19.01.2024, 14:06
Loppiaisen radiojumalanpalvelus Kallion kirkosta aloitti kevään aikana Ylellä radioitavien, ajassa elävien yhteiskunnallisten Armosta & arvoista kumppanuusjumalanpalvelusten sarjan. Jumalanpalveluksien tarkoituksena on tiivistää messuelämän ja ihmisen arjen välistä yhteyttä, sekä kutsua uusia ihmisiä ottamaan osaa messuelämän syventämiseen ja kuulla alueellisten toimijoiden osaamista.
Yhteiskunnallisten jumalanpalvelusten sarja- Armosta ja arvoista

”Kallion seurakunta on tunnettu siitä, että meillä on ehtoollinen tarjolla jokaisena arkipäivänä sekä sunnuntaisin. Olemme myös alttarilta vahvasti maailman lähtevä seurakunta, joka on kautta aikojen myös uskaltanut ottaa kantaa maailman epäoikeudenmukaisuuteen ja sortoon”, Kallion seurakunnan johtaja, kirkkoherra Riikka Reina kertoo.

Reina itse uskoo, että ehtoollisen vahvistavaan voimaan luottaminen antaa seurakunnalle voiman tuoda Jumalan rakkauden sanaa todeksi selkeäsanaisesti ja joskus radikaalistikin.

”Haluamme elää ajassa ja maailmassa, johon Jumala on meidät lähettänyt ja olla kiinni tämän maailman tarpeissa. Siksi yhteiskunnallisten messujen sarja sopii meille”, Reina kiteyttää.

Vuoden 2024 Kalliossa kokeillaan messujen osalta vahvistaa kumppanuuksia niin, että pyydetään erilaisia, myös hyvin ei-perinteisiä kumppaneita rakentamaan yhdessä messuja. Alueella on monia hyvää tekeviä tahoja, joita on nyt kutsuttu toimimaan yhdessä seurakunnan kanssa.

”Joskus yhteistyö voi tarkoittaa saarnavierasta, joskus ennakkosuunnittelua tai toisinaan kolehtikohdetta. Näin haluamme myös itse kysyä, mikä messuissa tänä päivänä koskettaa ja miten niitä pitäisi kehittää. Oma tavoitteemme seurakunnassa on oppia lisää siitä, mikä messuissa puhuttelee erilaisia ihmisiä”, Reina sanoo.

Esillä merkittävät yhteiskunnalliset aiheet

Ensimmäisessä radiojumalanpalveluksessa Kallion kirkossa lauantaina 6.1. klo 10 saarnasi Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja, pappi Pauliina Parhiala. Se tehtiin yhteistyössä Suomen Lähetysseuran ja sen Safari-kuoron kanssa. Sitä seuraava sarjaan kuuluva jumalanpalvelus on torstaina 15.2., jolloin vietetään Työväen kirkkoiltaa. Puhujavieraina on SDP:n puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman ja pitkän työuran yhteiskunnallisen työn pappina Helsingissä toiminut rovasti Raija Korhonen.

Kolmannen suorana lähetyksenä tulevan Armosta & arvoista -jumalanpalveluksen aiheena sunnuntaina 17.3. on naisten koulutus, yhteistyökumppanina Kirkon Ulkomaanavun Naisten Pankki ja saarnavieraana on päätoimittaja emerita Reetta Meriläinen.

”Naisten koulutus, sen syvät vaikutukset naisiin, perheisiin, kyliin ja yhteiskuntiin on tärkeä ja merkittävä asia. Koulutuksen (ammatin ja rahan) puuttumisen seuraukset ovat surullista katsottavaa”, Meriläinen toteaa suostuessaan saarnavieraaksi.

Jumalanpalveluksen liturgina toimiva Marja Kotakorpi muistuttaa, että: ”Koulutus on tie äärimmäisestä köyhyydestä ihmisarvoiseen elämään.”

Muita kevään kumppanuusjumalanpalvelusten tärkeitä aiheita ovat muun muassa rauha, hyvä kuolema, yhdenvertaisuus, ilmastomuutos ja luontokato, työelämä ja yksinäisyys. Tervetuloa kuulolle Kallion seurakunnan kumppanuusjumalanpalveluksiin joko Kallion kirkkoon, Radio Ylen 1:n tai Yle Areenan kautta!

Yle radioi Kallion kirkosta tästä sarjasta erillisenä jumalanpalveluksena myös meditatiivisten rukouslaulumessun, joka lähetetään Yle Radio 1:ltä sunnuntaina 11.2.

Teksti: Sirpa Patronen

Kumppanuusjumalanpalvelukset Kallion kirkossa

• La 6.1. Radio suora Yle, Loppiainen. Teemana: Lähetyskäsky ajassa, yhteistyössä Suomen Lähetysseura, Safari-kuoro, sanajumalanpalvelus, saarnavieras Pauliina Parhiala, liturgina Riikka Reina.
  • Su 28.1. Rippikoulusunnuntai, liturgina Esa-Pekka Helanne.
  • To 15.2. Työväen kirkkoilta, puhujavieraina on SDP:n puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman ja pitkän työuran yhteiskunnallisen työn pappina Helsingissä toiminut rovasti Raija Korhonen.
  • Su 25.2. Dialogisaarnassa, vierailijana OTT, työoikeuden dosentti Helena Lamponen, liturgina Esa-Pekka Helanne.
  • Su 17.3. Radio suora Yle, Marian päivä. Teemana: Naisten koulutus, saarnavieraana päätoimittaja emerita Reetta Meriläinen, liturgi Marja Kotakorpi. Naisten koulutusta kehitysmaissa voi tukea lahjoittamalla Naisten pankille. Katso lisätietoa täältä.
  • Su 24.3. Palmusunnuntai, Piispanmessu.
  • Su 14.4. Tallennetaan Yle. Teemana: Rauha. Liturgina Visa Viljamaa.
  • Su 21.4. Teemana Hyvä kuolema, yhteistyössä Rinnekodit Scilla, liturgina Pauliina Lindfors.
  • Pe 29.6. Tallennetaan suorana, Yle, Pride-viikko. Teemana: Yhdenvertaisuus, Sateenkaarimessu 25 vuotta, liturgina Jaana Partti.
  • Su 25.8. Suora, Yle. Luomakunnan sunnuntai. Teemana Ilmastomuutos ja luontokato, yhteistyössä ympäristöjärjestöjen kanssa.
  • Ti 3.9. Kallion kirkon vuosijuhla. Teemana: Kiitollisuus
  • Su 13.10. Sohvakirkko, radioidaan etukäteen, Yle. Teemana: Työnmessu, yhteistyössä alueen ay-toimijoiden, yrittäjien, kristilliset työväenyhdistykset, liturgi Riikka Reina.
  • Su 24.11. Radioidaan suorana Yle, Tuomiosunnuntai. Teemana: Yksinäisyys, yhteistyössä Setlementtiliitto, saarna Setlementtiliiton toimitusjohtaja Pentti Lemmetyinen.