Laskiaissunnuntain radiojumalanpalvelus on Meditatiivinen rukouslaulumessu Kallion kirkosta

08.02.2024, 17:48 /  päivitetty 11.02.2024, 09:22
Meditatiivista rukouslaulumessua on vietetty Kallion kirkossa säännöllisesti jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Nyt voit osallistua siihen radion välityksellä. Sytytä kynttilä, laita radio tai Yle Areena päälle ja klikkaa esiin jutusta löytyvät nuotit ja sanat. Hyvää pyhää sinulle.

Jos et osallistu sunnuntaina messuun kirkossa, voit kuunnella tämän tammikuun lopussa tallennetun messun sunnuntaina 11.2. klo 10 radio YLE 1:llä tai YLE Areenassa. Rukouslaulumessussa esilaulajien ryhmän Anima mean laulua ohjasivat ja evankeliumin laulavat Hilkka-Liisa Vuori ja Johanna Korhonen. Liturgina toimi pappi Marja Kotakorpi. Jokainen voi liittyä esilauluryhmän liittyä lauluun omalla äänellään.

Messussa ei ole saarnaa, vaan kristillisestä perinteestä nostetaan ajatus, jonka vastaanottamiselle annetaan tilaa levollisessa äänimeditaatiossa. Mystikon ajatus on tänään John Henry Newmanilta, 1800-luvulla eläneeltä englantilaiselta papilta ja runoilijalta. Mystikon ajatukseen johdattaa diakoni Nina Klemmt.

Hilkka-Liisa Vuori ja Tuomo Pulkkinen ovat sovittaneet ikiaikaisia sävelmiä kristikunnan rukouksiin, osin myös oman aikamme sanoituksiin. Lauluissa käytetään osin suomea ja osin latinaa.

Meditatiivisen rukouslaulumessun voit kuunnella täältä.

Meditatiivisen rukouslaulumessun lauluissa on tilaa hengittää. Levollinen hengitys on tie hiljaisuuteen. On aikaa kuunnella kirkon holvien sointia. On aikaa tuntea, kuinka sävelmä resonoi omassa kehossa. On tilaa levätä vuosituhantisen rukouksen virrassa ja laskeutua kohti paastoa.

Meditatiiviseen rukouslaulumessuun voi osallistua keskiviikkoisin klo 18 Kallion kirkossa. Sinäkin voit tulla hiljentymään messuun tai laulamaan messun lauluja Anima mean kanssa jo klo 17.

Jokaisessa messussa esitellään päivän mystikko, eli kristikunnassa vaikuttanut henkilö ja hänen ajatuksensa. Leivottu ehtoollisleipä on vegaanista. Sydämellisesti tervetuloa kuulolle joko sunnuntaina radion kautta tai keskiviikkoisin kirkkoon klo 18.

Radiojumalanpalveluksessa laulettavien messulaulujen nuotit löydät täältä.
Messun käsiohjelman löydät täältä.