Saimi Kautonen avaa Kalasatamaan ja seurakuntaan ovia etsijöille ja epäilijöille

09.02.2024, 12:14 /  päivitetty 09.02.2024, 13:52
Saimi Kautonen on aloittanut Kallion seurakunnan uutena projektityöntekijänä Kalasatamassa Seurakunta ilman seiniä -hankkeessa. Kautosen tehtävänä on vahvistaa seurakunnan läsnäoloa uudella alueella pappi Visa Viljamaan työparina.

”Tarkoitus on tarjota kokoavaa ja kutsuvaa seurakunnan toimintaa uusille ja vanhoille yhteisöille Kalasatamassa. Haluamme vahvistaa yhteisöllisyyttä ja tarjota kokemuksen seurakuntalaisuudesta alueella, jossa seurakunnalla ei ole omia tiloja”, Kautonen kertoo.

Ennen Kallion seurakuntaan tuloaan Kautonen työskenteli väitöskirjatutkijana Helsingin yliopiston Muinaiset Lähi-idän imperiumit -tutkimusyksikössä. Kallion seurakunta on hänelle tuttu paikka ennestään. Hän on tehnyt Kalliossa työtä välillä keikkaluonteisesti ja välillä pidemmissä jaksoissa nuoriso- ja rippikoulutyössä.

Lisäksi hän on toiminut 17 vuotta kirkon luottamushenkilönä seurakuntaneuvostossa ja yhteisessä kirkkovaltuustossa. Toukokuussa Saimi Kautonen on tarkoitus vihkiä papiksi.

Uutta toimintaa ja vanhoja suosikkeja

Kalasatamassa viime vuonna aloitetusta toiminnasta jatkuvat perhemaanantait taloyhtiön olohuoneessa eli Sintissä, Viiniä & virsiä -lauluillat sekä rennot keskusteluillat Wine&Talk. Myös nuorten aikuisten hengellinen kasvuryhmä Keskeneräiset kokoontuu.

”Toiminta-ajatuksenani on mahdollistaa kyseleville ja epäileväisille matalan kynnyksen seurakuntayhteyttä, jossa voi tulla ja mennä vapaasti. Rakentaa yhdessä merkityksellistä yhteisöä, jossa kaikenlaiset kysymykset ja kyseenalaistaminen on ok ja niille on tilaa”, Kautonen kiteyttää.

Uusina avauksina alkaa muun muassa kerran kuussa kokoontuva lukupiiri, jossa luetaan kristillisyyttä tai kirkkoa sivuavia romaaneja tai tietokirjoja. Kriittinen keskustelu kirjojen herättämistä aiheista on Kautosen mukaan toivottua. Toinen uusi ryhmä on Kohti pääsiäistä – paastonajan ajatuksia, jossa keskustellaan yhdessä tulevan sunnuntain teksteistä ja aiheista. Mukaan mahtuu niin epäilyä, epätoivoa kuin isoja kysymyksiäkin.

”Osallistuminen paastonajan ryhmään ei vaadi mihinkään paastopäätökseen sitoutumista, vaan kaikki voivat tulla paikalle pohtimaan suuria aiheita kuten kärsimystä ja kiusauksia”, sanoo Kautonen.

Työt voivat muuttua, pappeus pysyy

Kallion seurakuntaneuvosto on pyytänyt Kautoselle pappisvihkimystä. Pappisvihkimystä toukokuussa hakeva Kautonen valmistautuu nyt ordinaatiokoulutukseen ja pappisvihkimykseen. Hänestä tulisi toinen erityisesti Kalasataman alueella toimivista papeista Visa Viljamaan kanssa. Papiksi tuleminen muuttaa ihmistä ja työnkuvaa.

”Käytännön puolella työnkuva muuttuu, mukaan tulee muun muassa jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia ja kaikkea papin perustöitä. Mutta tämä on suurempi asia kuin työ, pappeudesta tulee lopuksi elämää osa itseä. Sitoudun palvelemaan koko Kristuksen kirkkoa ja vaikka työtehtävät muuttuisivat, pappeus pysyy.”

Jos etsit itsellesi yhteisöä, ole yhteydessä Saimiin: saimi.kautonen@evl.fi, p. 09 2340 3697.